Gäller från och med 2025-01-01
1. Allmänt
1.1. Dessa villkor gäller mellan Kvalita AB och kunden (nedan ”Kunden”) vid beställning av flyttstädning.
1.2. Genom att boka en flyttstädning godkänner Kunden dessa villkor.
1.3. Kunden är skyldig att tillhandahålla korrekt information vid bokning. Felaktiga uppgifter kan medföra merkostnader eller avbokning på plats.
1.4. Kunden är ansvarig för att bostaden är helt tömd innan städning påbörjas, om inte annat uttryckligen avtalats.
2. Utförande och Städgaranti
2.1. Flyttstädning utförs enligt Leverantörens checklista, vilken följer rekommendation från Mäklarsamfundet och hyresvärdars riktlinjer.
2.2. Leverantören erbjuder 7 dagars städgaranti från det datum arbetet är utfört. Garantin innebär att Leverantören, vid godkänd reklamation, åtgärdar eventuella brister kostnadsfritt.
2.3. Städgarantin gäller endast om Kunden ger Leverantören möjlighet att återvända och åtgärda påtalade brister inom garantiperioden.
2.4. Kunden kan inte kräva prisavdrag eller anlita annan städfirma innan Leverantören fått skälig möjlighet att åtgärda eventuella fel.
2.5. Garantin gäller inte om annan part än Leverantören har utfört ytterligare städning efter vårt uppdrag.
2.6. Möbler och hinder: Leverantören flyttar inte möbler, vitvaror, inredning eller tunga objekt. Om möbler eller hinder är kvar i bostaden, ansvarar Leverantören inte för städning av ytor bakom, under eller runt dessa objekt. Kunden ansvarar för att samtliga ytor ska vara tillgängliga och fria från hinder vid städtillfället.
2.7. Städning sker endast i bostadsutrymmen. Garage, förråd, källare och andra sidoutrymmen omfattas inte om detta inte är skriftligen överenskommet i bokningsbekräftelsen.
2.8. Leverantören garanterar inte borttagning av fläckar eller missfärgningar som orsakats av slitage, mögel, kalk, fettinbränningar eller annat som inte kan åtgärdas med normal rengöring.
3. Reklamation
3.1. Reklamation måste ske inom 7 kalenderdagar efter utförd städning.
3.2. Reklamation måste skickas skriftligen till info@klarfardigastad.seoch innehålla:
- Fullständigt namn och adress
- Datum för utfört arbete
- Beskrivning av bristerna
- Foton som uppfyller krav enligt punkt 3.4
3.3. Reklamation som inkommer senare än 7 dagar från utfört arbete eller saknar tillräcklig dokumentation kan ej godkännas.
3.4. Foton som skickas in ska:
- Vara tagna i dagsljus (ej med blixt)
- Inkludera översiktsbild + närbild
- Tydligt visa objektet (t.ex. handfat, fönsterbräda) med minst en referenspunkt
- Ej vara suddiga eller mörka
- Inkludera minst 3 olika vinklar per påstådd brist
Foton som inte uppfyller dessa krav kan komma att avvisas som otillräckliga.
3.5. Kund ansvarar för att Leverantören ges tillträde till bostaden för åtgärd inom garantitiden. Vägras tillträde upphör garantin.
3.6. Reklamationer som inkommit sista dagen av garantitiden men där åtgärd inte möjliggjorts av Kund inom garantitiden kommer att avslås.
3.7. Kundens ansvar är att säkerställa tillgång till nycklar, portkoder och andra åtkomstmedel – brist på detta medför att garantiåtgärder inte kan utföras.
3.8. Om Kunden väljer att själv åtgärda eventuella fel utan skriftligt godkännande från Leverantören upphör städgarantin att gälla.
3.9. En reklamation underkänns om dokumentationen är ofullständig, oskarp, redigerad, mörk eller visar ytor som inte omfattas av flyttstädningen.
4. Avbokning och Ombokning
4.1. Avbokning ska ske skriftligen minst 72 timmar före bokad tid.
4.2. Vid avbokning senare än 72 timmar innan debiteras 50% av bokningens belopp.
4.3. Vid utebliven nyckel, tillträde eller om arbetet inte kan påbörjas p.g.a. hinder från Kund, debiteras fullt belopp.
4.4. I de fall Kunden bokar via tredje part (t.ex. mäklare, bostadsbolag) ansvarar beställaren för att informera slutkunden om villkoren. Felaktig kommunikation med slutkund berättigar inte till kompensation eller inställd debitering.
5. Betalning
5.1. Betalning sker direkt efter utfört arbete via Swish till nummer, om inte annat avtalats skriftligen i förväg.
5.2. Kunden ansvarar för att betalning sker på plats innan städpersonalen lämnar bostaden.
5.3. Vid utebliven direktbetalning debiteras hela beloppet via faktura med 10 dagars betalningsvillkor, varpå följande avgifter tillkommer:
- Påminnelseavgift: 60 kr
- Dröjsmålsränta enligt räntelagen (8% + referensränta)
- Eventuell vidarebefordran till inkasso
5.4. Kunden ansvarar för att ha korrekt Swish-funktion redo på plats. Om betalning ej sker direkt via Swish utan förvarning, kommer fakturering ske med tilläggsavgift på 100 kr.
5.5. Vid upprepat betalningsdröjsmål eller missbruk av villkor förbehåller sig Leverantören rätten att neka framtida uppdrag från Kunden.
6. Ansvarsbegränsning
6.1. Leverantören ansvarar inte för skador på befintliga slitna, spruckna eller felmonterade ytor eller armaturer.
6.2. Garantin omfattar inte: mögel, kalk, rost, silikonfogar, fönster utvändigt vid risk för fall, eller områden som ej varit åtkomliga vid städning.
6.3. Leverantören ersätter inte ekonomisk skada p.g.a. förseningar orsakade av Kundens försummelse, såsom nyckelproblem, kvarlämnade möbler eller felaktiga bokningsuppgifter.
6.4. Leverantören ansvarar inte för städresultatet i fastigheter där el, vatten eller belysning ej fungerat vid tillfället för städningen.
7. Tvist
7.1. Om tvist uppstår som inte kan lösas mellan parterna, hänvisas ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för prövning.
7.2. Leverantören följer alltid ARN:s rekommendationer.